Bericht 14 – Terugblik op Childrens Day 14 januari

Hieronder een langer verhaal met vrij veel foto’s om te vertellen hoe we als stichting Support for Homa Hills de kinderen van Homa Hills een plezierige dag kunnen bezorgen. Ik denk dat we zelf inmiddels zo’n klein 15 dagen georganiseerd hebben. Daarnaast zijn de diverse studenten die hier zijn geweest en de fam. Dalm in Kisumu ook de nodige keren in touw geweest voor dit soort dagen. Het gaat dus inmiddels over duizenden kinderen die we onder handen hebben gehad. Over een paar dagen zullen we in Malindi / Marereni ook zo’n dag organiseren.

Wat is “Childrens Day”.

Bij elk verblijf organiseren wij 1 of meerdere spelletjesdagen. Hier in Kenia “Childrens Day” genoemd. Op die dag spelen kinderen uit de groepen 1 – 4 Hollandse spelletjes. Daarnaast krijgen ze eten en drinken. De scholen waar het georganiseerd wordt liggen elke keer weer in een ander gebied. Er worden 3 of 4 omliggende scholen uitgenodigd. Omdat de afstanden te overzien zijn komen de kinderen er meestal lopend naar toe. Soms is transport geregeld.

We hebben na een aantal keren overvallen te zijn door te grote aantallen kinderen een limiet gesteld van max. 250 – 300 kinderen. De spelletjes die ze mogen doen variëren. Meestal zijn het er een stuk of 11. Het gaat dan om o.a. touwtrekken, zaklopen, stoelendans, snoephappen, spijkerpoepen ….. Een belangrijk onderdeel is het schminken. De kinderen zijn in groepen verdeeld en rouleren van spel naar spel . Als een groep geschminkt is klinkt een dubbel fluitsignaal en gaan de kinderen rennend naar het volgende spel.

Zowel kinderen als leerkrachten zijn niet bekend met georganiseerde spelletjes. In Kenia is alles gericht op leren en niet op spelen. Voor de kinderen is het elke keer een feest. Vooral omdat ze ook eten krijgen.  Voor de leerkrachten is het iets totaal nieuws. Dieuwer moet de spelletjes uitleggen wat voor haar soms een crime is. Gelukkig heeft ze hulp van de coördinatoren die de spelen kennen en die nadere uitleg kunnen geven in hun moedertaal.

Het gaat lang niet altijd even gesmeerd en regelmatig ontstaat een chaos. Maar aan het eind van de dag zijn de meeste kinderen een ervaring rijker die ze jaren later nog weten te vertellen. De leerkrachten zijn vaak afgepeigerd en wij ook. Alles gebeurd dan ook op een open veld in de brandende zon.

Hieronder wat foto’s van het schminken.

Ontstaan spelletjesdag.

Er zijn twee redenen waardoor Dieuwer besloot tot het organiseren van dit soort dagen. Als eerste ergerde zij  zich al vanaf het begin aan de wijze waarop in Kenia de scholen de beste leerling van de klas belonen. Alles is gefocust op scoren van punten. Van elke leerling is bij iedereen bekend op welke plaats hij of zij in de klas staat. Dus Jantje is nr. 3 van de 45 en Marie is nr. 39 van de 45. De beste leerlingen krijgen vaak iets tot wel embleempjes met tekst: Ik ben de beste in rekenen, taal, enz.  

Dieuwer werd dan ook regelmatig gevraagd een cadeautje te geven voor het beste kind van de klas. Maar kinderen met een laag IQ komen nooit bovenaan vertelde ze elke keer dus weigerde ze dat. Maar ze kon niet blijven weigeren en daarom bedacht ze de Spelletjesdag. Elk kind kon hier aan mee doen en er was geen echt wedstrijdelement. Na afloop kregen alle kinderen een cadeautje: balpen, armband, poppetje o.i.d.

Als tweede reden: De oorspronkelijke “Childrensday” was een wedstrijd welke school het beste was. De leerkrachten van de scholen lieten hun lesmateriaal zien. Dit bestond uit zelfgemaakte lesmaterialen. Ook de kinderen van de school lieten een optreden zien. De toeschouwers waren hoge pieten uit het onderwijsveld. Naast de vele toespraken, werden deze mannen en vrouwen beloond met eten. De kinderen kregen alleen een kopje thee. Er werd aan Dieuwer gevraagd ook iets te zeggen. Het werd een kritisch verhaal. Dit was geen Childrensday maar Teachersday.

The “Childrens Day op de Migunde Primary School,  14 januari 2014

Vandaag hadden we de 2e “Childrens Fun Day” zoals het hier genoemd wordt. De week ervoor waren we samen met een aantal coördinatoren van Ysdak langs 4 scholen gegaan om de hoofdmeester te vertellen dat ze kinderen naar de spelletjesdag mochten sturen. Bij elke school werd duidelijk gemaakt dat ze maximaal 75 kinderen mochten sturen. Dus totaal niet meer dan 300.

Op weg er naar toe hebben we de materialen bij het Orange House opgehaald en zijn doorgereden naar de Migunde Primary School. Het was toen al bloedheet. Ze hebben prachtig groot speelveld waar ze in Nederland jaloers op zouden zijn. Maar behalve aan de rand staat er geen enkele boom in het veld.

Toen we het terrein op reden had ik het al gezien. Vanuit de schaduw kwamen grote groepen kinderen aanrennen. Ik dacht meteen: de leerkrachten kunnen niet tellen. Na het lossen van de lading was het de taak van Joshua om de groep “even” bezig te houden tot de limonade en biscuits waren klaar gelegd.  En Joshua is daar een meester in. Dieuwer kon dan met de leerkrachten langs de spelen gaan om hen de regels uit te leggen.

Toen alle kinderen in de rij voor de limonade en koekjes. I.v.m. de voorraad besloten we eerst te gaan tellen. Ze stonden nu toch keurig in de rij. George kwam tot 421 ! Ik tot 422. Dat ene kind verschil was geen punt, die 420 was eigenlijk teveel. Toch maar aan de slag. Met koekjes en biscuits en bananen redden we het. Brood was er te weinig, dus ieder kind maar wat minder. Voor de organisatie en de helpers zoals wij waren er geen biscuits.

Met de spelen ging het overigens uitstekend. Ondanks de grote aantallen, maar met hulp van veel ijverige leerkrachten was het een groot feest. En alle kinderen kregen een oranje armzeetband waar we dankzij Jos Hokken genoeg van hadden. Moe maar voldaan gingen we na afloop terug.

Hieronder een aantal foto’s van het feest in volgorde van de dag: spullen brengen, uitladen, Joshua houdt de massa bezig, Dieuwer geeft uitleg, in de rij voor drinken en biscuits, het drinken, de spelletjes, eten klaarmaken, in de rij voor eten, eten uitdelen, opeten en uitreiking cadeaus 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Bericht 14 – Terugblik op Childrens Day 14 januari

  1. Anke zegt:

    Hartelijk dank voor je prachtige reportage. Alles zal ongetwijfeld veel indruk maken op de kinderen.
    Sterkte met de hitte.

  2. pauline zegt:

    Prachtige foto’s. Ik kende het verhaal wel achter childrensday, maar toch goed om het zo weer eens te lezen. Heel mooi initiatief, Dieuwer, waar duizenden kinderen een blijvende herinnering aan hebben en honderden leerkrachten aan het denken zijn gezet!

Plaats een reactie